VR pystyy aina vain yllättämään. Juuri kun luulee jo kaiken nähneensä ja kokeneensa, niin sitten taas sattuu jotain uutta.
Olin tänään matkalla aamun toisella junalla IC944:llä Turusta Helsinkiin. Väsytti kovasti ja Salon jälkeen annoin unen tulla. Heräsin tokkuraisena Espoon asemalla juuri hetkeä ennen asemalle saapumista. Tosi tokkurainen - sen myönnän. Espoon jälkeen pysähdyttiin Tuomarilassa ja seistiin jonkinmoinen tovi. Kun vihdoin jatkettiin, konduktööri kuulutti "Pysähdys johtui siitä, että henkilökunnalla oli tilanne päällä. Olemme noin seitsemän minuuttia myöhässä". Vähänhän tuo kuulutus kummastutti ja mietin, että mikä ihmeen tilanne siellä on ollut, kun itse olin juuri siinä samaisessa vaunussa konduktöörien kanssa eikä mitään erikoista näkynyt eikä kuulunut.
Onneksi on Facebook. Sieltä luin nyt illalla tarinan alun. Konduktööri, joka tarkistaa, että kaikki matkustajat ovat päässeet joko ulos junasta tai sisään junaan, ilmoittaa myös, että vuoro on valmis jatkamaan. Näin olen kuullut monesti tapahtuneen, mutta tällä kertaa kävikin toisin. Kyseinen konduktööri oli jäänyt laiturille ja yrittänyt soittaa junan perään: joko veturinkuljettajalle tai kulunvalvontaan. Onneksi junaan oli jäänyt edes yksi konduktööri, joka pystyi matkustavaisia tiedottamaan asiasta.
Nyt jäi kyllä itseäni vaivaamaan, odotelimmeko konduktööriä paikalle perässä seuranneen paikallisjunan kyydissä. Ja pääsikö hän kyytiin. Nyt oikein harmittaa, etten ollut tarkkana tänä aamuna. Niille, jotka eivät junilla juurikaan matkustele (onnittelen hyvästä valinnasta) kerrottakoon, että kyllä niitä konduktöörejä ja/tai junamyyjiä on useampi per juna.
Mutta kyllä tästä uusi sanonta syntyy: ei jää enää nallit kalliolle vaan konduktöörit laiturille.
Blogi on siirtynyt
3 vuotta sitten

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti